Nemovitost většina lidí prodává jen jednou za život. Celý proces je navíc poměrně zdlouhavý a náročný, v sázce jsou miliony. Přesto si spoustu prodávajících snaží zařídit vše svépomocí a řídí se obecnými radami. Ty ale podle odborníků mohou být zavádějící, ne vždy a všude totiž platí stejná pravidla. Jaké jsou ty nejčastější rady a kde vězí pravda?
Prodává se na jaře
Jednou z nejčastějších rad, kterou se na internetu dočtete, je, že si máte prodej načasovat na jarní období. Právě tehdy je údajně nejvyšší poptávka. „Zrovna tato rada je jedna z mála, která není špatná. Z naší zkušenosti víme, že jaro a podzim jsou nejvhodnější období, kdy nemovitost začít inzerovat. Právě tehdy je na trhu největší pohyb a zájemci o koupi jsou v hledání velmi aktivní,“ říká Jakub Kindl z realitní společnosti Domov. „Vždy záleží na typu nemovitosti, její lokalitě a samozřejmě i na tom, jaká je v daném čase nabídka a poptávka. Zkušený makléř však nemovitost prodá kdykoliv v průběhu roku. Ví totiž, jak ji na prodej kvalitně připravit a nastavit správně parametry obchodu.“
Velký rozdíl je také v tom, zda prodáváte chatu či chalupu, byt nebo rodinný dům. Úplně jiná specifikace má poté prodej pozemku. „Dá se říct, že prodej rekreačních nemovitostí je vhodnější načasovat na období před začátkem sezóny dovolených. I u nich je ale potřeba počítat s aktuálními okolnostmi. Vezmeme-li si například tento rok, chat a chalup je v nabídce výrazně více než v loňském roce. Kvůli tomu tak některé objekty zlevnily a prodej nemusí být tolik ziskový,“ doplňuje Kindl.
Po rekonstrukci se nemovitost prodá dráž
Ani toto není obecně platné pravidlo a u některých nemovitostí jsou jakékoli rekonstrukce vyloženě neekonomické. „Není sporu o tom, že nemovitost je potřeba na prodej připravit. Doporučuje se například vymalovat nebo opravit drobné nedostatky na vnějšku domu. Důležitá je především čistota. Určitě bych se ale nepouštěl do rekonstrukce koupelny, kde se kupci skoro nikdy netrefíte do vkusu. Zbytečné jsou i zásahy do dispozic. Rekonstrukci si navíc musíte dobře spočítat a ideálně se poradit s makléřem, o kolik po rekonstrukci stoupne hodnota nemovitosti. Pokud jsou úpravy, které se opravdu vyplatí, aktuálně se jedná o zásahy, které zlepšují energetický štítek nemovitosti,“ říká Kindl.
Kindl také upozorňuje na to, aby si lidé nepletli rekonstrukci s vizuální přípravou nemovitosti na prodej. Ta se nazývá home staging a spočívá především v úklidu a zvelebení. „Například u rodinných domů doporučuji postarat se o zahradu, vystěhovat přebytečný nábytek a nejrůznější předměty. Dobré je také opravit zjevné technické vady, jako jsou vrzající dveře, nefunkční světlo, nedodělané lišty apod.“
Online inzerce nade vše
Přestože se nejvíce nemovitostí hledá v online inzerci, nemusí být tento způsob vždy tím nejúčinnějším. Někdy zafunguje lépe přímé oslovení klientů realitních kanceláří. „Máme k dispozici interní databázi klientů, z nichž u většiny víme, co hledají. Proto je velmi efektivní je s nabídkou nemovitosti napřímo oslovit. Tento krok však prodávající nemůže učinit bez spolupráce s makléřem,“ dodává Kindl.
Jedno obecné pravidlo tak je, že žádné obecné pravidlo neexistuje. Pokud chcete nemovitost prodat co nejvýhodněji a co nejrychleji, realitní makléř vám pomůže zvolit správnou strategii a provede vás jednotlivými kroky. „Jen je potřeba dodat, že není makléř jako makléř. Pro prodej nemovitosti je proto klíčové zvolit si zkušeného makléře, který ví, co dělá,“ uzavírá Jakub Kindl za Domov Reality.