Jaké otázky si položit, než změníte zdravotní pojišťovnu

Jaké otázky si položit, než změníte zdravotní pojišťovnu

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Změnit lékaře, když nejste spokojeni s jeho přístupem a péčí, je vcelku běžná praxe. Mnohem méně lidé mění zdravotní pojišťovnu, přestože mají ze zákona tuto možnost. I když se mohou nabídky zdravotních pojišťoven na první pohled jevit stejně, rozdíly v nich přece jen jsou. Ještě předtím, než se pro změnu rozhodnete, položte si několik zásadních otázek.

Podle zákona je možné měnit zdravotní pojišťovnu jednou za rok, a to ve svou přestupních termínech. Ten nejbližší pro podání přihlášky je do konce března s tím, že odhlášení od stávající pojišťovny a přihlášení k té nové bude provedeno k 1. červenci. Každoročně přejde ke konkurenci zhruba sto tisíc lidí, přičemž pojištěnci mají na výběr z celkem sedmi zdravotních pojišťoven. Výběru nové pojišťovny by měl předcházet osobní průzkum, zaměřený nejen na poskytované bonusové služby. Pokud uvažujete o změně, ale nejste si jisti, jak se rozhodnout a zároveň si potřebujete ujasnit vlastní potřeby a přání, položte si následující otázky.

Co by mělo ovlivnit vaše rozhodnutí

I když jste mladí, zdraví a lékaře vyhledáte jen občas a ve většině případů v rámci preventivní prohlídky, měli byste se zajímat alespoň o komunikaci a úroveň poskytovaných služeb. Jak se mnou pojišťovna komunikuje? Je možnost komunikace online? Odpovídá na moje otázky rychle? Mohu si kdykoli zkontrolovat osobní účet a dostat se tak rychle k informacím, jakou zdravotní péči na mě lékaři vykazují? Nabízí mi zajímavé a pro mě smysluplné programy prevence? To jsou základní otázky pro nasměrování. Důležité je prověřit si, jestli má vybraná pojišťovna uzavřenou smlouvu s ošetřujícími lékaři, které navštěvujete pravidelně. Jde hlavně o praktického lékaře, gynekologa, zubaře nebo pediatra.

I když se neléčíte s žádnou nemocí a nevyžadujete trvalou péči, měli byste se také zajímat o to, jak moc a jakým způsobem vybraná pojišťovna podporuje své klienty v aktivním životním stylu, v oblasti prevence a kondice. V zájmu každé pojišťovny je mít zdravé klienty, proto se některé zdravotní pojišťovny zajímají o to, zda jejich pojištěnci dodržují zákonem doporučené preventivní prohlídky a za odpovědný přístup nabízejí různá zvýhodnění. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR již před několika lety spustila unikátní projekt na podporu zdraví, prevence a kondice Zdraví jako vášeň, v rámci kterého nabízí celou řadu bonusů, cvičebních programů, stravovacích doporučení, rad, tipů, soutěží a motivačních programů. Jedním z patronů je přední český výživový poradce Petr Havlíček.

Chronická onemocnění

V případě, že se vlivem pokročilého věku potýkáte s některými zdravotními neduhy nebo se u vás dokonce projevilo chronické onemocnění, měli byste si navíc kromě výše zmíněných otázek pokládat i další. Poskytne mi pojišťovna efektivní léčbu? Nabízí speciální programy pro mou diagnózu či poskytuje kromě nutné lékařské péče i nějakou nadstandardní péči, jako je třeba nutriční terapie, rehabilitace nebo lázně? Pokud vás sužuje chronická nemoc, vyplatí se vám změnit zdravotní pojišťovnu na tu, která dokáže zajistit pro vás zdarma optimální sledování vašeho zdravotního stavu, dostatek informací o nemoci, efektivní léčbu a diagnostiku, popřípadě další aktivity, které zajistí zlepšování, nebo alespoň nezhoršování dané nemoci. Zvláště potřebujete-li nákladnou léčbu, zjistěte si nejprve, zda se vám ji u nové pojišťovny dostane.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?