Prodej nemovitosti je nyní ošemetný. Zájemců není tolik, kolik by si prodávající představovali, a situaci komplikují i složité podmínky pro získání hypotečního úvěru. Klíčové je proto udělat vše dobře ještě předtím, než nemovitost vůbec začnete prodávat. Co to znamená?
S realitkou nebo bez?
To je zásadní otázka, kterou si pokládá snad každý prodávající. Na jedné straně stojí realitní společnost, která vám může s celým prodejem pomoci. Na druhé straně je provize, kterou za zprostředkování prodeje makléřovi zaplatíte. A to je pro většinu lidí kámen úrazu. Provize se mnohým zdají být vysoké a chybí i důvěra ve zkušenosti a dovednosti makléřů. Než se tedy začnete rozhodovat, zda nemovitost prodáte sami či nikoli, odpovězte si na všechny důležité otázky. Víte, které náležitosti provází prodej nemovitosti? Máte na inzerci a osobní prohlídky dostatek času? Bude prodej bezproblémový nebo je nemovitost zatížena nějakými právními vadami? A chcete se prodeji vůbec věnovat? Nebo je pro vás daleko lepší zaplatit provizi a přenechat všechny starosti někomu jinému? Pokud se rozhodnete pro prodej s realitkou, vybírejte na základě zkušeností ostatních lidí a ideálně se obraťte na lokální realitní kancelář, která zná daný trh. Pokud do toho půjdete sami, konzultujte s profesionály alespoň dílčí úkony prodeje. Řeč je hlavně o odhadu ceny a smluvní dokumentaci.
Stav nemovitosti
Jak je na tom nemovitost? Jedná se o novostavbu nebo je potřeba rekonstrukce? Stav nemovitosti výrazně ovlivňuje cenu, a je třeba si říct, zda by nebylo dobré před prodejem provést nějaké základní úpravy, které zvýší prodejní cenu. Takové investice se však musí vyplatit, klíčové je tedy vědět, o kolik případné úpravy zvýší ceny a kolik vás budou stát. Někdy není potřeba žádných velkých a nákladných zásahů. Podívejte se na nemovitost objektivně a napište si věci, které jste vždy chtěli udělat, ale nebyl čas, chuť či peníze.
Prodejní cena
Určení prodejní ceny je klíčové pro zaujetí dostatečného množství potenciálních kupců a pro hladký průběh celého prodeje. Cena nesmí být vysoká, ale ani nízká. Zároveň musí odpovídat dalším nabídkám v dané lokalitě, a především by měla zrcadlit stav a dispozice nemovitosti. Pokud možno, k odhadu ceny nemovitosti si přizvěte odborníka. Některé realitní společnosti tuto službu nabízí v rámci svých dalších služeb.
Nepodceňujte prezentaci
Dejte si záležet na fotografiích, které vyvěsíte online. Nemovitost před focením co nejlépe ukliďte a na fotkách ji prezentujte bez vašich osobních věcí. Ukliďte nejrůznější rodinné portréty nebo suvenýry a nemovitost vyfoťte tak, aby na první dobrou nekřičela, že již má své obyvatele. Vřele doporučujeme najmout si profesionálního fotografa. Pro prezentaci můžete využít i 3D virtuálních prohlídek nebo záběrů z dronu, které jsou velmi populární a váš inzerát posunou dopředu. Pokud však chcete mít skvělou prezentaci, je nejideálnější vše svěřit do rukou profesionálů z osvědčených realitních kanceláří jako je třeba Domov Reality. Ta působí na Berounsku a v Praze, nabízí vše zmiňované a vy se tak nemusíte o nic starat.