Prodej nemovitosti: Úskalí celé transakce a jak prodat za lepší cenu

Prodej nemovitosti: Úskalí celé transakce a jak prodat za lepší cenu

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Realitní trh za poslední dva roky prošel několika bouřlivými obdobími a ani nyní nenechává leckoho jeho vývoj chladným. Ceny nemovitostí nadále veselou rostou, a to napříč všemi segmenty. Dráže si lidé koupí chatu, byt i rodinný dům, a tak se zcela logicky vlastníci nemovitostí pídí po tom, zda nyní náhodu není vhodný čas k prodeji.

 

Je a shoduje se na tom většina realitních makléřů, kterým se proměna realitního trhu udála přímo pod rukama. Lidé by se však neměli nechat uchlácholit tím, jaká je po nemovitostech v dnešní době poptávka. O to těžší totiž celý proces může být. Jaká jsou nejčastější úskalí prodeje nemovitosti?

 

Stanovení správné ceny

Na správné stanovení prodejní ceny mají majitelé nemovitostí jen jeden pokus, který navíc musí vycházet z několik důležitých atributů. V potaz je třeba brát aktuální stav trhu, nabídka nemovitostí v okolí, technický stav nemovitosti, občanská vybavenost města či obce, dopravní dostupnost a mnoho dalších. A pokud se cena stanoví moc vysoko, z nemovitosti se v realitní inzerci stane tzv. ležák, bude se muset zlevnit a nebude již působit tolik věrohodně. Šance na výhodný prodej klesnou. Řešením ze zjevných důvodů není ani nízká cena. „Při prodeji nemovitosti je ideální vycházet z odborně provedeného odhadu, který zařídí například i realitní kancelář. Odhad by se zároveň měl dělat v době, kdy se nemovitosti začíná prodávat a nedoporučuji vycházet z neaktuálního odhadu. Jak vidíme, realitní trh se velmi rychle vyvíjí,“ upozorňuje Jakub Kindl z realitní kanceláře Domov, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska.

 

Nedostatečná prezentace

Při inzerci hraje klíčovou roli i správná prezentace nemovitosti včetně profesionálně vypadajících fotek a podrobného popisku. Jak však Kindl upozorňuje, doba se mění a lidé teď již kupují od počítače. Co to ale vlastně znamená? „Ještě před pár lety si někdo prohlédl inzerát, zajímal se o pár podrobností a vše ostatní bylo vyřešeno osobně a telefonicky. Hlavní důraz byl kladen na osobní prohlídku. Kdežto nyní se většina kupců o koupi rozhoduje již při prohlížení inzerátu. Vše se digitalizuje a realitní trh nezůstává pozadu. To nemusí však nutně být špatně, ale pro vlastníky nemovitostí to znamená spoustu práce. Nemovitost je třeba nejen nafotit, ale čím dál populárnější jsou i videoprohlídky nebo virtuální home staging, což jsou odborné disciplíny, které by měl udělat profesionál. Čím více materiálu k nemovitosti poskytneme, tím spíše zaujmeme seriózní zájemce, kteří budou ochotni za nemovitost zaplatit to, co je požadováno,“ dodává Kindl.

 

Trpělivost

Při prodeji je také potřeba být trpělivý a umět odhadnout, jak se bude situace vyvíjet. To lze částečně předpovědět na základě zájemců, kteří se o nemovitost vážně zajímají. Je pro ně cena vyhovující? A jaká je pravděpodobnost, že bude možné nemovitost prodat ještě lépe, bez smlouvání? Taktiky prodeje a nejlepší strategie znají právě makléři a díky jejich práci může být nemovitosti prodána o poznání výhodněji a rychleji. „Prodej s makléřem je i bezpečnější. Všechny právní dokumenty dává dohromady naše právní oddělení a prodejce si může být jistý tím, že nebude nijak znevýhodněn. Není však sporu o tom, že je potřeba být při prodeji trpělivý a nechat makléře dělat svou práci. Konec konců, má stejný cíl jako majitel nemovitosti,“ uzavírá Jakub Kindl za realitní kancelář Domov.

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?