Většina spotřebitelů se rozhodne pro změnu dodavatele energií v momentě, kdy chce ušetřit na platbách za elektřinu či plyn nebo není spokojena se zákaznickým servisem stávající společnosti. Ušetřené částky se pohybují v řádu až tisíců ročně. Nejvíce se projeví v topné sezóně, kdy se spotřebuje nejvíce energie a kdy je logicky největší prostor pro úsporu. Jak celý proces změny dodavatele probíhá a co konkrétně obnáší?
Na začátku topné sezóny se plynoměry i elektroměry roztáčejí na plné obrátky – faktury za zimní období dosahují zpravidla vyšších částek za energie. V závislosti na roční spotřebě lze však celkové platby za elektřinu a plyn snížit řádově o stovky až tisíce korun ročně. Této úspory je možné docílit výběrem levnějšího dodavatele. Provést tuto změnu není administrativně nijak náročné, ovšem je třeba počítat s danými lhůtami a termíny, které je třeba dodržet. Je výhodné pustit se do celého procesu v dostatečném předstihu, aby se dosažená úspora týkala už té příští topné sezóny.
Měnit dodavatele je dnes už běžné
Od roku 2006 mají odběratelé energií možnost svobodně vybírat z konkurenčních nabídek a zvolit si tak svého dodavatele. Této možnosti využívá čím dále více domácností. Zvláště poslední dobou se zdá, že mnozí dodavatelé energií vyhlásili cenovou válku zavedeným společnostem s monopolním postavením. Co se týče spotřeby a úspor, platí zde přímá úměra. Čím více elektřiny spotřebujete, tím více se nabídky operátorů liší a tím více můžete ušetřit. Na změně dodavatele tak nejvíce vydělají domácnosti, které využívají elektřinu pro vytápění. Pokud elektřinu nepoužíváte na vytápění, úspora bude nižší, ovšem ne zanedbatelná. Abyste nemuseli složitě propočítávat případné úspory, využijte komplexní online kalkulačku. Jednoduše zjistíte, jak se liší nabídky dodavatelů elektřiny na trhu a kolik můžete při své spotřebě ušetřit.
Výše ceny by ovšem neměla být jediným platným rozhodovacím kritériem. „Mnoho menších dodavatelů láká zákazníky na zdánlivě bezkonkurenční nízké ceny. Problémem u takzvaných garážových dodavatelů jsou právě tyto podsazené ceny, které jsou dlouhodobě neudržitelné a mohou způsobit až krach společnosti,“ vysvětluje Tomáš Hlaváček, obchodní ředitel Centropolu. Centropol je jeden z největších poskytovatelů elektřiny a plynu u nás, který nedávno otevřel tři nové kamenné pobočky – v Ostravě, Teplicích a Pardubicích. „V případě, že smlouvu podepíšete potenciálně rizikovému dodavateli, budete převedeni na tzv. dodavatele poslední instance. Bez energie se tedy neocitnete, ale problém může nastat s vracením přeplatků, který bude zkrachovalý dodavatel vracet jen těžko,“ doplňuje Hlaváček.
Jak postupovat?
Větší část administrativy půjde za vaším novým dodavatelem, ovšem je nutné podniknout první iniciativní kroky. Navštivte stránky nového dodavatele a vyplňte příslušné formuláře. Jde především o smlouvu o dodávkách elektřiny a plnou moc opravňující vámi vybraného dodavatele jednat vaším jménem i ve věci výpovědi stávajícímu dodavateli. Ty následně odešlete je e-mailem, online nebo poštou novému dodavateli. Ten za vás vypoví smlouvu stávajícímu dodavateli a vy se o nic nemusíte starat. Je potřeba dát si pozor na výpovědní lhůtu, kterou jste vázáni k současnému dodavateli. V případě jejího nedodržení by vás čekaly sankční poplatky. Délka výpovědní doby je dána smlouvou, u smluv na dobu neurčitou obvykle bývá až tři měsíce. Uzavření nové smlouvy s novým dodavatelem je pak zcela zdarma.