Ocitáte se často v situacích, kdy nevíte, jak vyřešit nějaký úkol nebo jak si poradit v prekérních chvílích vašeho života? Nejste jediní. Schopnost poradit si totiž není samozřejmostí, ale něčím, co se učíme již od útlého věku a ne všichni z nás mohou říct, že k tomu v dětství byli vedeni. Stačí přitom zapracovat na kreativním myšlení. Jakým způsobem to můžete provést u vašich ratolestí?
Mluvte a ptejte se
Když jsou naše děti ještě hodně malé, jsme zvyklí dělat vše za ně. Krmíme je, přebalujeme, ukládáme a nezřídka za ně myslíme. Čím jsou však starší, je třeba od těchto jednotlivých úkonů upustit a pomalu jim předávat otěže jejich vlastního života. To však neznamená, že je necháme bezprizorně dělat, co uznají za vhodné. Můžeme je ale vést a k tomu slouží konverzace s nimi. Je důležité s dětmi mluvit a sdílet naše myšlenkové pochody. Ptejte se dětí, jak by určité situace vyřešily a řešte s nimi, proč zvolily takový postup, jaký zvolily. Tím je naučíte čelit nejrůznějším situacím a být kreativnější v koutech jejich vlastní mysli.
Podporujte tvůrčí činnost
Není žádným tajemstvím, že jsme v dospělosti sami k sobě o dost více kritičtí, než jsme byli jako děti. Nyní již dovedeme říct, že nám něco nejde a něco není naše parketa. Děti však nejsou svázaní tímto hodnocením a svou tvorbu vidí za každých okolností pozitivně. Jsou hrdí na to, co nakreslí nebo vytvoří. Proto bychom měli podporovat jakoukoli tvůrčí činnost, od kreslení až po tanec. Můžete dětem koupit nejrůznější kreativní sady, popisovače nebo jiné pomůcky k tvoření. Nezapomeňte však také dávat dětem zpětnou vazbu a účastnit se jejich tvůrčího rozvoje.
Nesnažte se děti za každých okolností zabavit
Zatímco jsou nejrůznější volnočasové kroužky považovány za aktivitu, která má dětem pomoct, rodiče jejich význam často převrátí jednoduše jen tím, že jimi děti zahltí. Není tak výjimkou, že dítě chodí klidně i čtyřikrát týdně na nejrůznější soukromé lekce, které jim zabírají prakticky všechen soukromý čas. Problém je však v tom, že se v takovém případě dítě neumí nudit. A pokud se neumí nudit, bude vždy vyžadovat, aby ho někdo zabavil. Daleko více se tento problém týká samozřejmě jedináčků, ani děti mající sourozence se tomu však kolikrát nevyhnou.
Zkuste se proto zamyslet nad rozvrhem, který jste svým dětem naplánovali a popřemýšlejte, zda nejde něco málo vyškrtnout nebo přehodnotit. Místo několika kroužků zvolte jen jeden či dva. Jeden může být naučného rázů, druhý zase naopak tvůrčí. Prozkoumejte možnosti ve vašem městě a zjistěte, jestli se tam nekonají nejrůznější tvořivé dílny pro děti. Důležité je, aby bylo dítě schopné být i samo bez toho, aniž by vás do toho muselo vždy zapojovat. Tím se naučí trávit čas samo se svojí fantazií.