Alarmující procento dětí tráví svůj čas ve společnosti elektronických přístrojů spíše než se svými rodiči. Chytré technologie sice v mnohém rodičovskou roli usnadňují a otevírají snadné možnosti zábavy, současně bychom však neměli zapomínat, že přemíra pasivní zábavy škodí. Ruku na srdce, kolik času se svými dětmi trávíte vy? A jak moc jsou tyto společně strávené chvilky kvalitní?
Sledování televize, surfování na internetu, chatování, sociální sítě, hraní počítačových her nebo stahování aplikací pro chytré telefony a tablety. V dnešní době je řada rodičů natolik zaneprázdněná, že s nadšením vítají všechny tyto vymoženosti a rádi je svým potomkům dopřávají. Někteří mají dokonce dobrý pocit, že jim pořídili něco, s čím si mohou užívat takřka neomezený proud zábavy a zaplnit tak dlouhé večery, kdy nejsou doma nebo se svým ratolestem kvůli přílišné vytíženosti jednoduše věnovat nemohou. Jenže tento typ snadno dostupné a nenáročné zábavy má svá rizika.
Ačkoliv většina dětí proti němu sama od sebe nic nemá a často a ráda se mu oddává, průzkumy mluví jasně. Primární cíl – tedy nabídnout atraktivní činnost k ukrácení dlouhé chvíle, to sice splní, paradoxně se však takto zabavované děti z dlouhodobého hlediska necítí šťastné, naopak mohou pociťovat zmar a vnitřní prázdnotu. Radost a naplnění pak prožívají děti, které si pěstují vlastní zájmy, chodí do kroužků, hýbou se a smysluplně rozvíjejí jakoukoliv činnost, jež jim dovoluje pracovat aktivně s jejich mentální kapacitou nebo utužovat kondičku. Ať už si takovou aktivitou tříbí mysl, rozvíjejí představivost nebo se učí orientaci ve světě, vždy tak formují svou osobnost a někam se posouvají.
Nekonečná tvořivost a prostor pro objevování
Zvláště malým dětem je třeba dopřát dostatek volného prostoru pro objevování. Absolutní volnost je pochopitelně také na škodu, ale nebuďte přehnaně úzkoprsí a dejte své ratolesti prostor, aby získala s věcmi kolem sebe vlastní, nepřenositelnou zkušenost. Místo samých hraček kupujte dětem hry a aktivity, se kterými musí dítě ještě aktivně pracovat. Ideálně takové, které podporují společně strávené chvilky s rodiči. „Magnetické vzdělávací hry ve formě knížky Farma nebo Ulice od firmy Alexander jsou určené pro děti od 4 let. Rozvíjejí nejen jemnou motoriku a představivost, ale také probouzejí fantazii a při popisování příběhů a zlepšují vyjadřovací schopnosti. Můžete tak společně sestavit tisíce vlastních příběhů,“ říká Marcel Pech, marketingový ředitel distributora her a hraček Pexi pro Českou republiku a Slovensko.
„Obě hry obsahují magnetické pozadí, na které děti skládají obrázkové magnetky podle vzoru na kartičkách. Hra funguje i jako magnetické divadélko, kde si děti mohou také vytvářet vlastní kombinace a příběhy, které pak vypráví svým rodičům nebo učitelům. Díky magnetům jednotlivé dílky drží na podkladové desce, hra je proto vhodná i na dlouhé cesty v autě,“ doplňuje Pech.
Hry pro předškoláky
Jako rodiče nejlépe víte, jaký způsob hry vaše dítě baví a v jakých oblastech by se mělo posunout. V nabídce didaktických her pro předškoláky hledejte kombinaci těchto faktorů. „Vždy mějte na paměti, aby zvolená hračka byla dostatečně variabilní. Ideální totiž je, když dítě zaujme natolik, že si s ní hraje jen tak, pro radost,“ říká Marcel Pech. „Nová série naučných her pro děti Hra školou obsahuje různé hry pro děti od 2 do 5 let. Například hra Barvičky učí děti rozeznávat barvy, zlepšovat postřeh a soustředění. Díky hře Správný čas se děti zase naučí zábavnou formou poznávání hodin tím, že přiřazují kartičky ke správnému času. Tvar dílku puzzle jim napoví. Hra přirozeně rozvíjí pozorovací a kombinační schopnosti a také trénuje postřeh,“ uvádí příklady Pech.