Koronavirus za poslední dva roky digitalizoval ledacos. Češi začali více nakupovat online, častěji se využívají bankovní aplikace a boom zažívají i online platformy sloužící k pracovní komunikaci. O trochu těžší měl však celou situaci realitní trh, který byl vždy z velké části postaven právě na osobním kontaktu kupce a makléře.
I to je jeden z důvodů kompletního zmrazení celého sektoru s nemovitostmi, kterého jsme byli svědkem na jaře loňského roku. Je tak logické, že během několika málo měsíců začaly realitní kanceláře jednat. „Problém nebyl loni jen ve vládních restrikcích, trh se dostal na bod mrazu i z jiných důvodů. Přizpůsobit se situaci však bylo to jediné, co mohli realitní makléři dělat. Masivně se tak zlepšila kvalita inzerátů, každou nemovitost začalo doprovázet daleko větší množství fotografií a prostor dostaly i nejrůznější technologie,“ vyjmenovává Jakub Kindl z realitní kanceláře Domov na Berounsku.
Makléři začali hojně využívat možnosti virtuálních prohlídek a nezřídka si s klienty místo osobních schůzek domlouvali videohovory, díky kterým bylo možné v reálném čase nemovitost jednak ukázat a jednak zodpovědět nejrůznější otázky.
Velkým boom v Čechách však zaznamenal i tzv. virtuální staging, tedy způsob prezentace nezařízených nemovitostí. „Virtuální staging má kořeny v klasickém home stagingu, kdy je nemovitost naaranžována tak, aby potenciální kupci viděli celý prostor v co nejlepším možném světle. Problémem u home stagingu však během koronaviru byl samozřejmě osobní kontakt a celý proces byl vždy velmi náročný na organizaci a logistiku. Spoustu realitních kanceláří má pro účely home stagingu například i celé nábytkové sady, dekorace apod.,“ vysvětluje Kindl.
Oproti tomu virtuální staging je způsob prezentace nezařízených nemovitostí, který probíhá čistě ve virtuální podobě. „Představte si například jeden velký čistě vymalovaný prostor, který bude chtít makléř pronajmout jako open space kancelář. Zájemce o pronájem na fotkách však uvidí jen to, co to v tu chvíli opravdu je – tedy prázdný prostor. A právě proto máme virtuální staging, díky kterému jsme schopni na fotkách ukázat několik variant možného rozmístění zařízení. Jednoduše klientovi ukážeme něco, o čem zatím možná ani neví, že to chce,“ dodává Jakub Kindl.
Virtuální staging je tak logicky velmi efektivní, co se týče vložených nákladů v kombinaci s možným výsledkem. Makléři jej nezřídka využívají místo klasického home stagingu nebo, v případě větších nemovitostí, jako skvělý doplněk a způsob prezentace nemovitosti. „Ne vždy je na druhé straně klient, který si dovede představit plný potenciál poptávaného prostoru a virtuální staging je ideálním způsobem, jak nemovitost prezentovat. Zájemce se může rozhodovat prakticky od počítače,“ uzavírá Jakub Kindl za realitní kancelář Domov. 2 přílohy
|
Virtuální staging dobývá realitní trh, zájemci o koupi se rozhodují od počítače
A co vy na to?