Zájem o online nákupy stále roste. Mají drobní podnikatelé šanci přilákat zákazníky zpět do kamenných prodejen?

Zájem o online nákupy stále roste. Mají drobní podnikatelé šanci přilákat zákazníky zpět do kamenných prodejen?

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

S pomalu se blížícími vánočními svátky opět vyvstává otázka, jak dostat zákazníky do kamenných obchodů, když služeb e-shopů podle dostupných průzkumů využívá kolem 70 % Čechů. Bez obav jsou většinou prosperující obchodní domy, které nabízí nepřeberný sortiment zboží pod jednou střechou a kam zákazníci jezdí účelově. Naopak, drobní podnikatelé by se mohli dostat do problémů. Existuje nějaký způsob, jak klienty dostat zpět do obchodů?

Co mohou obchody nabídnout?

První otázkou, na kterou je nutné si odpovědět, pokud chtějí podnikatelé konkurovat e-shopům, je co mohou obchody zákazníkům nabídnout? Co je přidaná hodnota kamenných prodejen a proč je lepší zboží nakupovat osobně, nikoli online? Odpověď na tyto otázky však není jednoduchá. Fakt, že online si zboží zákazník nemůže vyzkoušet, totiž již dávno není tak důležitý. Zboží již není třeba v obchodech zkoušet a hodnotit, online recenze zákazníka o jeho kladech a záporech informují po několika minutách brouzdání ve vodách internetu. Postupně odpadl i problém s reklamacemi a díky internetovým srovnávačům, které zobrazují recenze i na samotný e-shop, nikoli jen na zboží, ani tak lehce nelze skočit na lep nejrůznějším podvodníkům a šejdířům.

Co však v online obchodech chybí a vždy chybět bude, je samotná osobnost prodejce. Prodejce je na prvním místě a je třeba využít všech výhod, které mezilidská komunikace nabízí. Zároveň s tím je však nutné mít v obchodě prodejce schopného, empatického, se schopností zaujmout a s výbornými komunikačními schopnostmi. Schopný prodejce by měl dokázat odhadnout nákupní chuť zákazníka a podle toho jej zpracovat. Tím následně dokáže podpořit nejrůznější slevy, které jsou aktuálně nabízeny, a hlavně přesvědčit klienta o návratu.

Prostředí obchodu

Alfou a omegou úspěšné kamenné prodejny je i prostředí. Stane-li se obchod místem, kde se zákazník necítí stresován a kde není manipulován, pravděpodobně se v budoucnu vrátí. Na to je tedy třeba myslet při zařizování a uspořádání prodejny. Důležitým krokem je taktéž udržitelnost a ekologické myšlení, které by v dnešní době mělo být samozřejmostí a to, jak podnikatel k životnímu prostředí přistupuje, ovlivňuje nemalé množství zákazníků.

Existuje však nějaký klíč, jak uspořádat prodávané zboží tak, aby pozitivně ovlivňovalo prodej? Osvědčeným nástrojem, jak svou společnost a produkty zviditelnit, jsou kromě ochutnávek a předváděcích akcí, výstavky akčního zboží a ukázky zboží nového. K tomu lze využít vánočně laděných kartonových POP a POS materiálů umístěných v prostorách v obchodu. Jejich hlavním cílem je zviditelnit produkt a značku v momentu rozhodování o koupi. „Kromě klasických podlahových a pultových displejů zákazníkům nabízíme i individualizované obaly, bannery, totemy a další. Jsme schopni realizovat jak velké a náročné zakázky v řádu desetitisíců, tak malé objednávky již od jednoho kusu,“ říká marketingová ředitelka výrobce a dovozce obalových materiálů Paketo.one Helena Janáčová. „Mezi nesporné klady podlahových a pultových displejů patří zvýšení prodeje díky zviditelnění produktu, minimální náklady na dopravu a skladování, minimální náročnosti instalace a fakt, že zlepšují vnímání značky v místě prodeje,“ dodává paní Janáčová.

Rada na závěr

Je nutné dodat, že přestože lze s kamennými prodejnami kouzlit, bez online propagace v této době těžko dosáhneme výjimečných výsledků. Není však nutné ihned zřizovat e-shop, ale za zvážení stojí jiné způsoby online marketingu, jako jsou sociální sítě či webové stránky.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?