Změna zdravotní pojišťovny krok za krokem

Změna zdravotní pojišťovny krok za krokem

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Pokud zvažujete změnu zdravotní pojišťovny a přejete si být pojištěni u té nové ještě letos, nastává nejvyšší čas udělat konečné rozhodnutí. Abyste se mohli stát pojištěncem u nové instituce od 1. července tohoto roku, je třeba vyřídit potřebné formality do konce března. Zkušenost radí neodkládat vyřízení administrativy na poslední chvíli a raději provést nezbytné úřední úkony hned. Pomůžeme vám zorientovat se v tom, co je třeba.

Poslední platná změna zákona umožňuje měnit zdravotní pojišťovnu jednou za dvanáct měsíců, přičemž přestupní termíny pro provedení změny jsou dva. K nové pojišťovně můžete přejít od 1. ledna nebo od 1. července. V obou případech je nutné ohlásit změnu stávající pojišťovny minimálně s tříměsíčním předstihem. Pokud si tedy vyberete lednový termín, přihlášku musíte podat do konce září, pokud se rozhodnete pro červencový termín, o přestup musíte požádat do konce března. Zároveň platí, že požádat o přeregistraci můžete pouze jednou za rok. Je tedy potřeba tento krok důkladně zvážit a změnu učinit na základě důvodného argumentu, nikoli jen kvůli vidině výhodné nabídky krátkodobého charakteru. Zdravotních pojišťoven je v Česku celkem sedm. U každé z nich je sazba na zdravotní pojištění odváděném státu stejná. Při stejném příjmu zaměstnance nebo OSVČ tedy změna zdravotní pojišťovny nemůže přinést úsporu na povinném zdravotním pojištění.

Jednotlivé zdravotní pojišťovny se od sebe liší rozsahem nasmlouvané lékařské péče, preventivními programy, různými bonusy a balíčky pro pojištěnce. Pokud zdravotní pojišťovnu měníte kvůli konkurenční nabídce benefitů, nezapomeňte si ověřit, zda má váš lékař smlouvu se zdravotní pojišťovnou, ke které chcete přejít. Bez uzavřené smlouvy vás lékař v neakutních případech ošetřit nemusí, případně je oprávněn požadovat proplacení zdravotního úkonu na váš vrub.

Jak na změnu?

Samotný proces změny je dnes nastaven tak, aby největší díl administrativy zpracovávala stávající a nová pojišťovna a pojištěnec byl pokud možno zatížen jen minimálně. I tak to vyžaduje na straně pojištěnce určité byrokratické kroky. Pro přechod k nové pojišťovně je třeba vyplnit a podat přihlášku k nové pojišťovně. Udělat to můžete na libovolné pobočce, u většiny pojišťoven i online nebo písemně. Elektronickou přihlášku z pohodlí domova nabízí i největší zaměstnanecká zdravotní pojišťovna u nás a opakovaný absolutní vítěz u pacientů Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. Odhlášení u stávající zdravotní pojišťovny provede nová zdravotní pojišťovna, která vám také zašle novou kartu pojištěnce, jíž se budete na návštěvách u lékaře prokazovat.

S čím počítat po provedení změny

Při změně zdravotní pojišťovny je dle aktuálně platné legislativy nutné do 8 dní doručit staré pojišťovně průkaz pojištěnce a při dalším lékařském ošetření se prokazovat už novým průkazem, aby byla poskytnutá péče řádně proplacena. Změnu je také třeba nahlásit svému zaměstnavateli, resp. mzdové účetní. Lhůta oznamovací povinnosti je také 8 dní. Neoznámení této nové skutečnosti by znamenalo odvod zdravotního pojištění na účet nesprávné zdravotní pojišťovny. Vyčíslené penále by mohl zaměstnavatel následně požadovat po zaměstnanci. Někteří občané se pro změnu zdravotní pojišťovny rozhodnou proto, že mají u té stávající dluhy. Je třeba mít na paměti, že přeregistrací v žádném případě nedochází ke smazání všech závazků – dluhy a penále vymáhají zdravotní pojišťovny i na bývalých pojištěncích. Praxe, že u jednoho občana dochází k exekuci kvůli dluhům na zdravotním pojištění od více zdravotních pojišťoven, není dnes ničím výjimečná.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?