Odpolední klid ve školce není jen o tom, aby si děti odpočinuly. Je to také chvíle, kdy učitelé naberou dech a celé prostředí se ztiší. Aby tento čas fungoval, potřebuje mít jasný řád. Dobře připravená ložnice a pár jednoduchých návyků dělají velký rozdíl.
Rozestavení lehátek, světlo a teplota
Atmosféra ložnice ve školce dokáže výrazně ovlivnit, jak rychle se děti po obědě uklidní. Lehátka je proto vhodné rozestavit tak, aby mělo každé dítě svůj prostor a nerušilo ho to, co se děje vedle. Tlumené světlo a lehce zatažené závěsy vytvoří prostředí, které připomíná večerní klid doma. Čerstvý vzduch a stabilní teplota zase pomáhají tělu přirozeně přejít do odpočinku.
„Když je prostor ložnice dobře uspořádaný a děti vnímají stejné podmínky, rychleji se zklidní. Prostředí by mělo být jednoduché, funkční a útulné,“ říká Martin Kraus ze společnosti Makra Didakta, která vyrábí a dodává nábytek a vybavení do škol a školek.
Úložné systémy na lůžkoviny
Rychlý úklid po odpočinku šetří učitelům čas a zároveň udržuje prostředí ložnice přehledné. Pokud má každé dítě svůj balíček s dekou, polštářem a prostěradlem, dá se místnost připravit i uklidit během několika minut. Praktické úložné boxy nebo skříňky navíc pomáhají dětem zvyknout si na jasný řád a podporují pocit, že mají své vlastní místo.
Na webu Makra Didakta najdete úložné prostory, které jsou funkční, jednoduché, bezpečné a usnadňují každodenní práci pedagogům ve školce.
Jednoduché rituály před spaním
Přechod z rušného dopoledne do ticha ložnice může být pro děti náročný. Krátký rituál pomáhá nastavit jasný signál, že je čas odpočívat. Může jít o společnou říkanku, krátké čtení nebo několik minut klidné hudby. Důležitý je opakující se vzorec, který dětem poskytuje jistotu a pocit bezpečí.
„Když mají učitelé možnost udržet prostředí jednoduché a rituály se každý den opakují, děti si rychle zvyknou a usínání je pak mnohem klidnější,“ dodává Kraus.
Odpočinek jako přirozená součást dne
Promyšlené prostředí, praktický systém a jednoduché rituály dokážou z odpoledního spánku udělat chvíli, na kterou se těší děti i učitelé. Když má ložnice jasný řád, odpočinek probíhá klidněji a školní den plyne vyrovnanějším tempem. Z pohledu učitelů je navíc důležité, že se nemusí zdržovat složitým úklidem nebo improvizací.
„Naší snahou je, aby vybavení školek nebylo jen hezké na pohled, ale aby usnadňovalo práci učitelům a dětem vytvářelo prostředí, ve kterém se cítí dobře,“ uzavírá Martin Kraus z Makra Didakta.