Jak ve školce vytvořit klidné prostředí pro odpolední spánek

Jak ve školce vytvořit klidné prostředí pro odpolední spánek

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Odpolední klid ve školce není jen o tom, aby si děti odpočinuly. Je to také chvíle, kdy učitelé naberou dech a celé prostředí se ztiší. Aby tento čas fungoval, potřebuje mít jasný řád. Dobře připravená ložnice a pár jednoduchých návyků dělají velký rozdíl.

Rozestavení lehátek, světlo a teplota

Atmosféra ložnice ve školce dokáže výrazně ovlivnit, jak rychle se děti po obědě uklidní. Lehátka je proto vhodné rozestavit tak, aby mělo každé dítě svůj prostor a nerušilo ho to, co se děje vedle. Tlumené světlo a lehce zatažené závěsy vytvoří prostředí, které připomíná večerní klid doma. Čerstvý vzduch a stabilní teplota zase pomáhají tělu přirozeně přejít do odpočinku.

„Když je prostor ložnice dobře uspořádaný a děti vnímají stejné podmínky, rychleji se zklidní. Prostředí by mělo být jednoduché, funkční a útulné,“ říká Martin Kraus ze společnosti Makra Didakta, která vyrábí a dodává nábytek a vybavení do škol a školek.

Úložné systémy na lůžkoviny

Rychlý úklid po odpočinku šetří učitelům čas a zároveň udržuje prostředí ložnice přehledné. Pokud má každé dítě svůj balíček s dekou, polštářem a prostěradlem, dá se místnost připravit i uklidit během několika minut. Praktické úložné boxy nebo skříňky navíc pomáhají dětem zvyknout si na jasný řád a podporují pocit, že mají své vlastní místo.

Na webu Makra Didakta najdete úložné prostory, které jsou funkční, jednoduché, bezpečné a usnadňují každodenní práci pedagogům ve školce.

Jednoduché rituály před spaním

Přechod z rušného dopoledne do ticha ložnice může být pro děti náročný. Krátký rituál pomáhá nastavit jasný signál, že je čas odpočívat. Může jít o společnou říkanku, krátké čtení nebo několik minut klidné hudby. Důležitý je opakující se vzorec, který dětem poskytuje jistotu a pocit bezpečí.

„Když mají učitelé možnost udržet prostředí jednoduché a rituály se každý den opakují, děti si rychle zvyknou a usínání je pak mnohem klidnější,“ dodává Kraus.

Odpočinek jako přirozená součást dne

Promyšlené prostředí, praktický systém a jednoduché rituály dokážou z odpoledního spánku udělat chvíli, na kterou se těší děti i učitelé. Když má ložnice jasný řád, odpočinek probíhá klidněji a školní den plyne vyrovnanějším tempem. Z pohledu učitelů je navíc důležité, že se nemusí zdržovat složitým úklidem nebo improvizací.

„Naší snahou je, aby vybavení školek nebylo jen hezké na pohled, ale aby usnadňovalo práci učitelům a dětem vytvářelo prostředí, ve kterém se cítí dobře,“ uzavírá Martin Kraus z Makra Didakta.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?