Digitální svět: Proč děti netráví více času venku?

Digitální svět: Proč děti netráví více času venku?

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Internet, počítačové hry, sociální sítě. To jsou hlavní oblasti vyplňující volný čas dnešních dětí a mladistvých. Není žádnou novinou, že děti venku tráví málo času. Kdo na tom má svůj podíl viny a změní se to v dohledné době?

Venku do setmění

Většina dnešních rodičů s radostí vzpomíná na svá dětská léta, která byla vyplněna především pobíháním venku s kamarády až do setmění. Moc jiných možností totiž dříve nebylo. Hodiny brouzdat na internetu bylo prakticky nemožné, a ani jiné domácí aktivity nebyly zdaleka tak lákavé. Svět byl jednoduše tam venku.

Moderní technologie

Oproti tomu dnešní moderní technologie vynahrazují vše, co dříve nebylo. Děti nemusí prakticky vytáhnout nohy z domu, a přesto se zabaví. Ať už sledováním videí, hraním her na počítači, poslechem hudby nebo sledováním televize. A přestože současné technologie mají své výhody, v otevřených debatách se rodiče nezřídka shodují na tom, že by si přáli, aby jejich děti trávily více času venku.

Školky se zodpovídají Ministerstvu zdravotnictví

Ve školkách přitom problém podle většiny pedagogů nevězí a na pobytu venku se pohlíží jako na výchovný prostředek. Toto je navíc zakotveno ve vyhlášce Ministerstva zdravotnictví. Jak soukromé, tak veřejné školky zároveň neukrajují ze svých investic do venkovního vybavení. Naopak venkovní zařízení přidružená mateřským školkám se pravidelně dočkávají nejrůznějších vylepšení nebo rozšíření.

„Teď s příchodem jara je poptávka po venkovním vybavení opět vyšší. Registrujeme větší zájem o výrobu a instalaci hřišť, prolézaček a dalších prvků. Školky chtějí své venkovní prostory zlepšovat a přizpůsobovat moderním trendům,“ říká Martin Kraus ze společnosti MAKRA DIDAKTA, která se specializuje na výrobu nábytku a vybavení do základních a mateřských škol.

Děti se učí od svých rodičů

Tak, jako nejde znevažovat výchovný podíl školky a jejích pedagogů, nemůžeme opomíjet ani vliv rodiny. Děti se učí od svých rodičů, a pokud rodiče nejsou fanoušci trávení času venku, nemůžeme to očekávat ani od dětí.

Záliba v digitálním světě je tak do velké míry dílem těch, s kým děti tráví nejvíce času. Svůj podíl na tom ale má i vytíženost rodičů. V dnešní době je daleko častější, že oba rodiče pracují a ve volném čase se musí věnovat například domácnosti. V těchto chvílích je tak pro mnohé daleko jednodušší zabavit dítě doma. A nástrojem pro zabavení je právě televize nebo internet. Naopak u rodičů, kteří se snaží trávit volný čas venku bez ohledu na počasí, můžeme pozorovat, že jejich děti si tento návyk osvojí i během dospívání a dospělosti.

Neopomínejme ale i další společnost, ve které se dítě pohybuje. Jen těžko po něm můžeme chtít, aby bylo venku, pokud je obklopeno kamarády, kteří se po škole přesunou k počítači a zde setrvají do večeře. Jedná se o začarovaný kruh, ze kterého jde těžko uniknout. Digitální doba je možná něco, s čím mohou rodiče bojovat, sami ale musí jít příkladem.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?