Ergonomie školního věku. Zdravotně nezávadný nábytek je předpokladem pro zdravý vývin

Ergonomie školního věku. Zdravotně nezávadný nábytek je předpokladem pro zdravý vývin

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Z odborných výzkumů i zkušeností lékařů vyplývá, že více než tři čtvrtě dětí na prvním stupni základních škol má problémy s vadným držením těla. Nejvíce se držení těla zhoršuje u žáků od první do třetí třídy. Hlavními příčinami jsou nevhodně zvolené školní batohy, nedostatek pohybu a špatný tvar židlí i školních lavic.

Bolesti zad se objevují už u předškoláků, avšak zdaleka nejpočetnější skupinu malých pacientů tvoří prvňáčci a žáci druhých a třetích tříd. Není náhodou, že nejvíce ohrožená je právě tato věková kategorie. Začátek povinné školní docházky se pojí mimo jiné i s výběrem školního zavazadla. Učebnice, sešity a další školní pomůcky v součtu váží několik kilogramů, což představuje velkou zátěž pro vyvíjející se páteř a celkové držení těla.

„Když k této zátěži přičteme nevhodnou konstrukci školního nábytku a nedostatek pohybu, není divu, že děti čelí vážným zdravotním rizikům už v tak útlém věku. Nevyhovující tašky v důsledku vedou nejen k bolestem zad, ale i k urputným bolestem hlavy a postupem času k trvalým, nevratným deformacím páteře,“ říká Martin Kraus, z české společnosti MAKRA Didakta, která se zabývá výrobou nábytku do škol a školek. Na Makra.cz nabízejí širokou nabídku vybavení pro školky a školy české kvality s rychlou lhůtou dodání.

Nábytek ve školách je regulován normami

Školní nábytek by měl maximálně podporovat zdravé sezení. Základním předpokladem, jak toho docílit, je, že nábytek přizpůsobíte výšce žáka. Nevhodný školní nábytek může způsobit problém s kulatými zády a odstátými lopatkami, zvýšené bederní prohnutí, předsun hlavy a ramen a v závažných případech i skoliózu.

„Sezení v lavici představuje velkou statickou zátěž páteře i celého pohybového ústrojí. Na kvalitu sezení má rozhodující vliv především správná velikost školního nábytku. Židle a lavice významně ovlivňují držení těla a nesprávné držení těla má za následek poruchy pohybového aparátu, bolesti zad, hlavy a břicha. Způsobuje také rychlejší fyzickou i psychickou únavu, což dětem ve školním věku zásadně zhoršuje schopnost soustředění a následně i výkon,“ říká Martin Kraus.

Zařízení školních učeben a výběr vhodného nábytku upravuje podle paragrafu čtyři vyhláška č. 410/2005 Sb. Norma udává nejen výšku, ale i hloubku a sklon sedáku, rozměry a umístění opěráku, sklon desky lavice a další ergonomické parametry. A jaká  jsou základní pravidla pro správnou velikost a tvar nábytku? „Výška pracovní plochy je dána přibližně výškou loktů. Žádoucí je možnost náklonu pracovní plochy o deset až šestnáct stupňů pro snížení zátěže na krční páteř a ramenní pletence. Výška zádové opěrky slouží především jako opora beder, ne hrudní páteře. Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky dítěte a musí být zaoblená. Výška sedadla udává délku bérce zvětšenou o výšku podpatku,“ radí Martin Kraus z Makra Didakta.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?