Mateřské školy jsou klíčové prostředí pro rozvoj kreativity v dětském věku

Mateřské školy jsou klíčové prostředí pro rozvoj kreativity v dětském věku

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Dítě ve věku pět a více let už dosáhlo určité úrovně vývoje v oblasti fyzické, kognitivní i sociální. Umí už řešit lehčí problémy, vysvětlovat jednodušší principy a třídit věci do základních kategorií. Právě v tomto období před nástupem do školy hraje podpora kreativního rozvoje stěžejní roli a stejně tak i výběr těch správných hraček.

Dítě v předškolním věku umí na úrovni kognitivních schopností formulovat své myšlenky, klasifikovat dílčí prvky a třídit je do jednotlivých kategorií, řešit jednodušší problémy a vysvětlovat – zvládne například vrstevníkům vysvětlit pravidla hry. Je zároveň schopné rozeznávat autority, řídit se danými pravidly a budovat si přátelské vztahy kolem sebe. Namaluje rozpoznatelný obrázek, napíše své jméno a dokáže dotahovat činnosti do konce, aniž by muselo být upomínáno, co a jak má dělat. Začíná se rozvíjet schopnost porovnávat věci mezi sebou a rozšiřuje se kapacita paměti.

Aby se tak stalo a dítě dosáhlo požadovanou stupně vývoje před nástupem do první třídy, je třeba v předškolním věku pracovat především na představivosti a kreativitě. Kreativita není dobrá jen pro umělce, dá se využít ve všech oblastech lidské činnosti. V každém oboru platí za nedocenitelnou vlastnost, protože se dá využít při originálním řešení problémů, vymýšlení nápadů a vizí.

„Abychom tuto složku osobnosti u dítěte pomáhali rozvíjet, pak musíme dětem dopřát hračky, s nimiž se dá nějak pracovat, dotvářet je, spojovat, skládat, seskupovat a vyrábět z nich originální díla. Zvláště malým dětem je třeba dopřát dostatek volného prostoru pro objevování. Ty nejmenší svět nejčastěji zkoumají tím, že vše osahávají. Absolutní volnost je pochopitelně také na škodu, ale děti musejí mít prostor, aby získaly s věcmi kolem sebe vlastní, nepřenositelnou zkušenost. Spíše než „hotové“ hračky službu udělají ty, se kterými musí dítě ještě aktivně pracovat – skládat je, stavět, spojovat atd.,“ dodává Martin Kraus ze společnosti MAKRA DIDAKTA, která je distributorem širokého sortimentu vybavení ryze české kvality především do mateřských škol .

Interaktivní hračky

„V předškolním věku jsou ideální společenské hry, které dítě pozvolna připraví na školní povinnosti, stavebnice, kreativní sady nebo hlavolamy,“ říká Martin Kraus. Novinkou z vlastní výroby ryze českého výrobce a prodejce je kategorie Matatalab. Tato kategorie obsahuje například i výukovou robotickou sadu pro děti ve věku od tří do pěti let. Díky inovativní technologii a široké škále mezipředmětových interaktivních map se děti mohou naučit základní koncepty kódování a manipulovat s robotem tak, aby vytvářel příběhy chytrým způsobem. „Prostřednictvím této hry mohou děti zlepšit dovednosti volného mluvení a vyprávění příběhů, zatímco si procvičí své sociálně-emocionální dovednosti a výpočetní myšlení,“ shrnuje Kraus.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?