Obliba v nakupování online je rok od roku vyšší, a i jindy konzervativní Češi začínají nákupy přes internet preferovat. Online je nejčastěji pořizováno oblečení a módní doplňky, ve službách zase vedou vstupenky na kulturní a sportovní akce, za kterými jsou v těsném závěsu jízdenky a ubytování. Na internetu lze však v současné době pořídit snad už úplně cokoli.
Výhody nákupů přes internet
Asi nejdůležitější výhodou online nákupů je značná úspora času a pohodlí při nákupu. Zatímco vybíráte zboží, nemusíte se potýkat s davy lidí, hledat místa na parkování či stát nekonečně dlouhé fronty, které jsou nám všem známé obzvláště v období vánočních svátků. Rozrůstající se konkurence přepravních společností navíc často nabízí doručení balíčku do druhého dne a e-shopy zase vycházejí zákazníkům vstříc v podobě četných výdejních míst.
Online je zároveň i mnohem větší výběr než v kamenných prodejnách a obchodníci se snaží informace o zboží pravidelně aktualizovat. Bez zdlouhavého hledání tak prakticky ihned vidíte, zda je zboží skladem či jak dlouho potrvá jej naskladnit. Díky internetovým srovnávačům můžete i porovnávat nabídky konkurence, ceny nebo obchodní podmínky. Nesporným kladem je také možnost hodnotit jednotlivé obchodníky, tudíž se během pár minut dozvíte zkušenosti ostatních zákazníků a předejdete tak možným problémům.
Nezřídka zmiňovanou výhodou online nákupů je ale i nižší cena, za kterou konkrétní produkt koupíte. To je dáno tím, že prodejce nemá tak velké náklady na pronájem prostor, šetří na platech zaměstnanců a dalších nezanedbatelných položkách. Pozor však při vyhledávání konkrétního druhu zboží, kdy může dojít k rychlému nárůstu cen, a to díky používání tzv. cookies. Zboží tedy vždy hledejte přes anonymní prohlížeče.
A co negativa online nákupů?
Na všem pozitivním zpravidla najdete i něco negativního. To samé platí i o nákupech přes internet, přičemž tou největší nevýhodou je nemožnost si zboží fyzicky osahat a vyzkoušet. To však částečně řeší možnost zakoupené zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dnů. V takovém případě však zákazník hradí poštovné a dopravu. Tato položka je prominuta pouze v případě uznané reklamace, kterou však nelze zaměňovat s navrácením zboží.
Další nepříjemností je pro mnohé Čechy placení a fyzická distribuce koupeného zboží. Lidé jsou stále nedůvěřiví a neradi platí kartou online, stále tak vede možnost zaplatit zboží až při převzetí. Ne všechny e-shopy však tuto možnost nabízí a platba kartou začíná pomalu válcovat starou dobrou dobírku. I uživatelé platící online jsou však před neférovými e-shopy chráněni a vždy mohou u své banky zažádat o zrušení dané transakce. Banka v takových případech většinou stojí za svým klientem a transakci zruší do několika pracovních dnů. Stojí ovšem za to si ve svém internetové bankovnictví nastavit nejen finanční limit pro jednotlivé transakce, ale i počet transakcí, který za den můžete provést.